amandalunberg.blogg.se

Hola! Om du känner dig lite småsugen på att veta hur mitt liv ser ut i Spanien så får du gärna hänga med här och läsa min onödiga men O så intressanta blogg!

#förrainlägget

Publicerad 2013-11-23 19:18:29 i Allmänt

Okej. Det var sent när jag skrev sist och jag inser nu att det inte var så lätt att greppa. Det slog mig verkligen hårt när min kära omtänksamma mamma skrev till mig: "Jag blev så orolig när jag läste att du kände dig ensam, hur är det? " Va? När skrev jag ensam? Va? 

Selfie har alltså blivit utsetts till årets ord det står lite till grund som ni förstår till själva inlägget jag skrev här om dagen. Ordets popularitet har ökat med 17 000 procent under året vilket fått Oxford Dictionaries att utse det till årets ord 2013.

Förklaring: 
"Selfie" är en förkortning av "self-portrait" som på svenska betyder självporträtt.
Ordbokens officiella förklaring är följande:
"Ett foto som någon tagit av sig själv, vanligen med en telefon eller webkamera och sedan laddat upp på ett socialt nätverk."

Där mamma har du alltså förklaringen till själva ordet "Selfie", inte att jag känner mig Selfie-> self-> alone-> ensam (vad jag tror är hennes möjliga koppling)

Jag tyckte bara att det var lite kul just då( ja, inser att min humor ibland sviker mig och är till min nackdel) Jag tänkte nog att hela världen skulle förstå exakt vad som försegår i mitt huvud. Tänk er alla Selfien som vi dagligen ser på våra sociala medier. Vissa stör och andra inte. Vissa mer och vissa mindre. Jag tänker mest hur det ser ut när personerna i fråga tar bilderna ser ut.  Varje gång man ser en person ta en selfie så kan man ju inte låta bli att bli lite fnissig. Jag vet att jag just nu sitter och kastar de största tänkbara stenarna i mitt lilla glashus. Klart att jag har tagit en och annan selfie och det kommer med all säkerhet bli fler genom åren. Senast så bestämde jag mig för att lägga upp mer bilder här på bloggen. Typ här-är-jag-och-utsikten, eftersom att jag ofta inte har någon med mig som kan fota just mig och utsikten. Dessa bilder kommer dock aldrig, förutom vissa eventuella undantag(kan ju inte lova nått) komma längre än den här bloggen. 

Det några Selfies som cirkulerar på våra sociala medier som jag inte riktigt begriper mig på. 

Ligger-och-sover-Selfien: Vem tror du att du kan lura? Alla vet att det är du som tar kortet, idiot! 

Har-precis-vaknat-Selfien: Ah fast eller hur? Eller inte!! 

Texten-hänger-inte-alls-ihop-med-bilden-Selfien


Sitter-i-bilen-där-bilbältet-tydligt-syns-selfien: Förstår verkligen inte syftet med den här bilden. Ja, du är snygg och stundtals till och med lite cool, men måste bilden nödvändigtvis tas i samband med bilåkning, just asking?

Duck-face-Selfien
Om inte Gud Herre Vår Skapare, eller vad man nu väljer att tro på, givit dig ett par läckra Angelina Jolie-läppar. Inse då bara dina tillgångar och begränsningar och försök inte skrynkla ihop nått som inte finns. Jag är ledsen men du är inte snygg när du gör så(om det är det du försöker uppnå)..du ser bara.. Konstig ut..


Så nu har jag förklarat mig. Hoppas dock att ingen tar illa upp. Här kommer en liten *klackspark*! 

Puss

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela