amandalunberg.blogg.se

Hola! Om du känner dig lite småsugen på att veta hur mitt liv ser ut i Spanien så får du gärna hänga med här och läsa min onödiga men O så intressanta blogg!

Amandas sjuka kladdkaka med mörk choklad

Publicerad 2013-07-02 15:50:00 i Allmänt

Jag har på senare tid gått och blivit lite besatt av mörk choklad. Det är numer en last i mitt liv. Den här underbara lilla skapelsen är mustig, intensivt chokladsmakande kladdkaka som bakas med mörk choklad istället för kakao i smeten. Sjuk.. Den är bara så sjuuuk! För bästa smak och konsistens, baka denna kladdkaka minst en dag före servering. För den som gillar att småäta håller den sig länge i kylen länge :)

Ingredienser
250 g mörk choklad
1 dl kallt, starkt kaffe (varmt går oxå bra)
250 g rumsvarmt smör
2 dl strösocker
4 st ägg
2 krm salt

Till servering:
Funkar med vad som, grädde, gräddglass, vaniljglass. eller ät den som den är bara. Det tycker nästan jag är godast!
Om man vill så pudrar man på lite florsocker

Gör så här:
Sätt ugnen på 175°.

Smörj och bröa kanterna på en form med löstagbara kanter ca 23 cm i diameter med olivolja(jag hade inget smör, men man brukar nog använda det)

Bryt chokladen i bitar och lägg den i en bunke. Tillsätt kaffet. Ställ bunken över vattenbad och låt chokladen smälta i kaffet under omrörning. Tillsätt smör och socker lite i taget när chokladen smält. Rör hela tiden så att smöret smälter och allt blandas väl. Ta bort bunken från värmen.

Vispa äggen lätt. Rör ner ägg och salt i chokladsmeten. Häll smeten i formen. Grädda i nedre delen av ugnen ca 50 min.

OBS! Låt kakan kallna innan servering.

VARNING: Finns risk för viktökning i samband med förtäring!

Kommentarer

Postat av: mamma Ingela

Publicerad 2013-07-03 22:20:01

Den var jättesmaskig, mummmms

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela